Monday, February 20, 2012

masak masak masak

Sabtu lepas bila dah settle housekeeping aku kemas peti sejuk pulak.....  masa aku tgh kemas2 kt bahagian beku aku tgk bnyk lagi ikan, ayam, daging udang yg belum di masak....yg best tu tiap2 hari sabtu aku beli lagi tambah lagi patut lah peti sejuk aku tak pernah yg kosong aku asyik refill jer....so aku pun decide minggu ni tak pyh pegi pasar aku akan masak semua bahan mentah yg ada.....nak kasi clear kan peti sejuk ni lagi pun minggu depan aku balik kmpg En. Azwan (Kedah) tak pyh lah ke pasar....kasi peti sejuk aku rehat sekejap.....jom tgk apa yg aku masak...

 Paru dgn kentang berlada.....paru tu satu tupperware aku dah siap rebus dan lembut entah bila lah aku beli....tapi elok lagi okkkk...
 Sotong goreng kunyit & kicap.... ada 2 tupperware jugak sotong yg dah siap aku bersih kan dua2 peket aku masak
 ikan selar ni ada 8 ekor semua sekali aku goreng.....
 sambal tempoyak utk di cicah dgn ikan goreng tadi,,,,
 ikan ternggiri jeruk...yg ni pun ada dekat 7 ketul....
 daging kari....daging ada dekat 3 kilo aku masak kari skit.....
dan yg lebih nya aku buat daging dendeng... dapat 2 tupperware aku frozen kan nak bawa balik kampung.....
udang ada 2 tupperware aku masak sambal udang dgn petai..... ada lagi satu bekas utk esok aku nak goreng mihun pulak.

Mulai minggu depan aku nak beli bahan2 mentah ni cukup2 utk seminggu jer....sebab kalau lama2 sgt letak kt tmpat beku dah hilang kemanisan ikan ayam daging tu kan......

No comments:

Post a Comment